Poszukiwanie, zmiana pracy – wyniki badania

Agencja badawcza PBS zrealizowała badanie dotyczące poszukiwania i zmiany pracy przez Polki i Polaków. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie osób aktywnych zawodowo, a swoim zakresem objęło proces poszukiwania pracy, aplikacji, efektywności, ale także emocji, jakie wiążą się ze zmianą pracy.

Wyniki badania jasno pokazują, że internet zdominował rynek rekrutacji, a emocje wokół szukania pracy wciąż bywają mieszane.

Skrót najważniejszych wniosków:

  • 44% pracujących Polaków szukało pracy w ciągu ostatnich 2 lat – najczęściej są to młode osoby, bez dzieci, z krótszym stażem zawodowym.
  • Najczęściej wykorzystywanym źródłem ogłoszeń są portale internetowe poświęcone pracy – korzysta z nich zdecydowana większość badanych.
  • Prawie połowa szukających otrzymała ofertę pracy (48%) – najczęściej dzięki internetowym portalom ogłoszeniowym, ale też kontaktom osobistym i LinkedIn.
  • Aż 52% odczuwa niepokój na myśl o szukaniu nowej pracy. Częściej kobiety (63%) niż mężczyźni (44%) i osoby, które od dłuższego czasu nie były aktywne na rynku.
  • 62% pracujących wierzy, że poradziłoby sobie ze znalezieniem nowego zatrudnienia – częściej mężczyźni niż kobiety (65% vs 57%).

Choć cyfrowe kanały dominują, nadal znaczenie mają relacje i wsparcie społeczne. Warto też pamiętać, że zmiana pracy to dla wielu nie tylko decyzja zawodowa, ale też emocjonalne wyzwanie.

Badanie zostało przygotowane przez ekspertów zespołu badań HR, które agencja prowadzi od lat. Realizowane przez nas badania wewnątrzorganizacyjne to m.in.:

  • Badanie satysfakcji z pracy
  • Badanie zaangażowania
  • Badanie dotycząc klimatu i kultury organizacyjnej
  • Ocena przełożonych
  • Badanie komunikacji wewnętrznej/Audyt komunikacyjny
  • Badanie work life balance/dobrostanu pracowników
  • Ocena możliwości rozwoju i potrzeby szkoleniowe pracowników
  • Wynagrodzenia i benefity
  • Współpraca i relacje między pracownikami

Kontakt w sprawie badań wewnątrzorganizacyjnych: badaniaHR@pbs.pl

Pobierz wyniki badania