Wyniki badania PIAAC 2023: Wyzwania dla Polski w zakresie kompetencji dorosłych

Opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC (ang. Programme for International Assessment of Adult Competencies), które na terenie Polski na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych zrealizowane zostało przez konsorcjum firm, którego liderem była agencja badawcza PBS. Ogólnoświatowe badanie koordynowane przez OECD przeprowadzono w latach 2022-23 i objęło łącznie 31 krajów. W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych w wieku od 16 do 65 lat: rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. W Polsce ankieterzy przeprowadzili łącznie ponad 5000 wywiadów.

Ze wszystkich krajów najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach, obok Włoch, Portugalii, Litwy i Chile. W porównaniu do wyników z 2012 roku, Polska odnotowała znaczące spadki: aż o 31 punktów w rozumieniu tekstu i o 21 punktów w matematyce. Odnotowano też wysokie odsetki osób, które słabo sobie radziły z zadaniami – 39% badanych miało trudności ze rozumieniem tekstu, 38% z matematyką, a 48% z rozwiązywaniem problemów. W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach. Podobnie jak w wielu innych krajach zaobserwować można systematyczny spadek umiejętności wraz z wiekiem. We wszystkich krajach znacznie lepiej radziły sobie z zadaniami osoby z wyższym wykształceniem – w Polsce ich przewaga względem innych kategorii wykształcenia była największa w matematyce.

Badanie uwidacznia potrzebę wzmacniania edukacji dorosłych oraz wsparcia grup o niskich kompetencjach, szczególnie osób starszych i z niższym wykształceniem.

Więcej informacji o badaniu i ich wynikach znaleźć można na stronie:

https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2773-wyniki-badania-piaac-2023-wyzwania-dla-polski-w-zakresie-kompetencji-doroslych