PIRLS 2026 – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu

Ruszyły prace nad polską edycją badań PIRLS 2026 (Progress in International Reading Literacy Study) czyli Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu. Jest to międzynarodowy, cykliczny pomiar umiejętności uczniów, który ma na celu zbadanie, jak uczniowie radzą sobie z czytaniem i interpretacją tekstu. Badanie realizowane jest w szkołach, a udział w nim biorą czwartoklasiści z wylosowanych szkół, ale też rodzice/opiekunowie prawni, dyrektorzy i nauczyciele. Agencja badawcza PBS odpowiedzialna jest za realizację terenową badania.
Badanie PIRLS jest przeprowadzane od 2001 roku i odbywa się co 5 lat. Inicjatorem i głównym organizatorem badania jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA. W badaniu bierze udział kilkadziesiąt krajów z całego świata. Polska uczestniczy w projekcie od prawie 20 lat. Polskim koordynatorem badania jest Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Za realizację badania w szkołach odpowiada agencja badawcza PBS sp. z o. o.
PIRLS bada umiejętności rozumienia czytanego tekstu: literackiego oraz użytkowego. Dzięki temu, że badanie realizowane jest nieprzerwanie od lat, można ocenić, jak zmienia się poziom wiedzy i umiejętności dzieci w Polsce i na świecie.
Badanie przeprowadzane będzie wśród uczniów na komputerach, wykorzystując cyfrową formę zadań. Pod koniec marca 2025 ruszy pilotaż badania w polskich szkołach, a badanie główne obejmujące około 150 szkół rozpocznie się wiosną 2026.
Badanie PIRLS 2026 dofinansowano ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027.
Więcej o badaniu można przeczytać tutaj: https://pirls.ibe.edu.pl