Badanie rynku lodów w Polsce

Aż 72% Polek i Polaków wskazuje śmietankowy, jako swój ulubiony smak lodów. Pistacja, to natomiast najchętniej wybierany nowy smak, którego respondenci chcieliby spróbować. Latem aż co czwarty respondent je lody codziennie lub prawie codziennie. 95% badanych kupuje lody w sklepach spożywczych, ale aż 65% korzysta również z lodziarni. 70% z nas jest gotowych zapłacić więcej za lody o lepszym smaku i jakości. Lody rzemieślnicze wybiera ponad połowa Polek i Polaków najczęściej z powodu świeżości i naturalności składników. To tylko część wniosków z badania rynku lodów opracowanego przez agencje badawczą PBS.
Większość respondentów wybiera smak i jakość ponad niską cenę. Są w stanie zapłacić więcej za zapewnienie tych dwóch aspektów (70%), mają one większe znaczenie niż cena (56%), także w kwestii rozmiaru preferowana jest mniejsza porcja o lepszym smaku i lepszej jakości (69%).
Klasyczne smaki, czyli śmietankowy (72%), czekoladowy (64%) i waniliowy (62%) znalazły się na podium ulubionych smaków lodów. Wśród smaków nieznanych badanym największym zainteresowaniem cieszy się pistacjowy (21%).
Lody zazwyczaj są kupowane i jedzone kilka razy w miesiącu, w znakomitej większości latem. O tej porze roku aż 24% osób deklaruje, że je lody codziennie lub prawie codziennie. Zdecydowana większość badanych kupuje lody w sklepie spożywczym (95%), ale aż 65% korzysta również z lodziarni.
Najczęściej kupowanym producentem lodów wg deklaracji respondentów jest Koral (47%), następnie Algida (38%). Najbardziej rozpoznawalne produkty to Big Milk (30%), Magnum (29%) i Marletto z Biedronki (28%) produkowane przez Kilargo.
Lody rzemieślnicze kojarzą się badanym przede wszystkim z naturalnymi składnikami (66%), tradycyjną produkcją (61%) i brakiem sztucznych dodatków (54%). Nieco ponad połowie badanych zdarza się wybierać lody rzemieślnicze zamiast tych produkowanych masowo (57%). Za takim wyborem stoi głównie naturalność składników (60%) i świeżość lodów (58%), natomiast główną barierą są cena (48%) i dostępność (49%).
Agencja badawcza PBS przygotowała raport, który analizuje rynek lodów w Polsce. Raport obejmuje preferencje i zwyczaje zakupowe Polek i Polaków, poziom akceptowalnych cen, popularność marek oraz trendów konsumenckich. Pełny raport z badań można zamówić tutaj.
Źródło danych:
Badanie „Rynek lodów w Polsce” zostało zrealizowane techniką CAWI na panelu badawczym poznaj.to na ogólnopolskiej próbie 700 dorosłych Polek i Polaków.