Jednym z kluczowych narzędzi wykorzystywanych przez pośredników nieruchomości do reklamowania swoich ofert są internetowe serwisy ogłoszeniowe. Agenci mają do wyboru ogromną liczbę serwisów. Dlatego decyzja, z którymi z nich podjąć współpracę jest niełatwa. W szczególności jeśli dysponujemy umiarkowanym budżetem marketingowym.

Które z portali nieruchomości agenci wybierają najczęściej? Co biorą pod uwagę? Czy wykorzystują je w sposób optymalny? Na te pytania odpowiada raport z badania PBS, w którym zapytano agentów nieruchomości o satysfakcję z korzystania z serwisów ogłoszeń.

Z jakich serwisów korzystają profesjonaliści?

Pośrednicy i agenci nieruchomości mają do wyboru kilkanaście serwisów nieruchomości o różnych zasięgach. Zapytani o to, z usług których z nich korzystali najczęściej w ciągu ostatniego roku, większość z nich, bo aż 95% procent wskazała serwis Otodom. Na podium najpopularniejszych serwisów uplasowały się również Gratka, którą wskazało 81% ankietowanych oraz OLX.pl -73% respondentów. Kolejnymi serwisami ze znaczącym odsetkiem wskazań były Domy.pl oraz Oferty.net. Ponad połowa zapytanych agentów nieruchomości korzystała też z serwisów Domiporta, Gumtree, Nieruchomości-online.

Wykorzystywane serwisy w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Co decyduje o wyborze serwisu?

Wyniki badania wskazują, że dla agentów najważniejszym argumentem za skorzystaniem z konkretnego serwisu jest liczba zapytań o nieruchomość od potencjalnych klientów — użytkowników danej strony. Statystyki odwiedzin i popularność portalu to kolejny element, na który pośrednicy zwracają szczególną uwagę. W dalszej kolejności znalazły się odpowiednio — dopasowanie oferty do potrzeb biura, koszty zamieszczania ogłoszeń, wygoda korzystania z konta użytkownika, obsługa klienta oraz dostęp do branżowych analiz.

Skuteczność serwisów

Pośrednicy wskazali, że liczba klientów kontaktujących się z nimi za pośrednictwem danej strony jest podstawowym czynnikiem decydującym o wyborze serwisu. Co ciekawe jednak, wielu pracownikom biur nieruchomości dość trudno było oszacować dokładną liczbę zapytań, które otrzymują w odpowiedzi na zamieszczane ogłoszenia wynajmu i sprzedaży nieruchomości.

W subiektywnej ocenie agentów, najwięcej zapytań od klientów pochodzi z Otodom — średnio 6,6 kontaktów tygodniowo. Serwis Gratka.pl osiągnął zbliżony wynik — 6,2 kontaktów tygodniowo. W następnej kolejności znalazły się serwisy OLX.pl (średnio 4,2 zapytań dot. sprzedaży) oraz Domiporta (średnio 3,3 zapytań).

Liczba kontaktów od klientów — sprzedaż

Transakcja

Sama liczba zapytań o ogłoszenie jest ważnym kryterium wyboru miejsca promocji w sieci. Jednak ostatecznie o tym, czy ogłoszenie było skuteczne, przesądza podpisanie umowy sprzedaży lub najmu.

42% zapytanych agentów uważa, że najwięcej zapytań kończących się sprzedażą nieruchomości pochodzi z serwisu Otodom. Kolejne miejsce na podium należy do serwisu Gratka.pl — wskazało go 19% badanych. Natomiast na trzecim miejscu znalazł się serwis OLX.pl — 11%.

Wybór najskuteczniejszego serwisu

Liczba wykorzystywanych portali

Jak mogłyby wskazywać powyższe wyniki, pośrednicy nieruchomości bardzo świadomie podejmują decyzję dotyczącą wyboru portalu, z którym podejmują współpracę. Wydatki reklamowe agencji nieruchomości są rozproszone w wielu serwisach ogłoszeń. Z badania PBS wynika, że agencje zamieszczają ogłoszenia na wielu różnych portalach. Zdecydowana większość z nich (78 proc.) korzysta z 4 do 9 serwisów.

Liczba wykorzystywanych portali

W których portalach zatem należy się reklamować?

“Na tak postawione pytanie każdy sprzedający powinien odpowiedzieć oczywiście sam, jednak wyniki naszego badania wskazują pewien kierunek. Stosunkowo wielu pośredników nie potrafiło od razu powiedzieć, który z serwisów przynosi najlepsze efekty i zapewne z tego powodu współpracuje z wieloma z nich. Monitorowanie efektywności poszczególnych portali i dostęp do rzetelnych danych pozwoli zoptymalizować budżet marketingowy i lokować go tam, gdzie przyniesie on najwięcej sfinalizowanych transakcji.” — mówi Anna Sowińska z agencji badawczej PBS.

Agencja PBS wykonała badanie CAWI w marcu i kwietniu 2015 roku. W badaniu udział wzięło 268 pracowników biur nieruchomości z całej Polski.